zaterdag 17 oktober 2015

VLIEG

Een van de opmerkelijkste nieuwe woorden in de nieuwe dikke van Dale is naar mijn mening 'be­yon­cévlieg'. Zo staat het in Van Dale Online:
Die vlieg ken ik niet en van Beyoncé weet ik niet meer dan dat het een popzangeres is. Ik ken geen enkel nummer van haar, dus ik ging eens zoeken naar het verband tussen de twee.

Bij Wikipedia lees ik dit:
Scaptia beyonceae is een soort daas of paardenvlieg welke voorkomt op de Atherton Tableland hoogvlakte ten zuidwesten van Cairns in het noordoosten van de Australische deelstaat Queensland.[1] De achterlijfspunt van de daas is bedekt met een dichtbegroeide laag helder goudkleurige haartjes wat de inspiratie gaf tot het geven van de naam.[2] De vlieg is vernoemd naar zangeres en actrice Beyoncé Knowles.[3]
Opmerkelijk aan die vlieg is dus dat achterlijf. Hoe zit dat met Beyoncé? Even googelen:

Zo te zien heeft die vlieg een juiste naam gekregen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten