woensdag 24 december 2008

Natuur

Joseph Alois Ratzinger is 81 jaar oud. Het is dus niet zo vreemd dat hij een paar ideeën heeft die in deze tijd door sommige mensen als enigszins achterhaald worden beschouwd. Het is ook niet vreemd dat hij deze ideeën nog eens naar voren brengt in een bijeenkomst met andere mannen die ook niet meer tot de allerjongste behoren. Maar als Joseph lid zou zijn van een biljart- of klaverjasclub en tussen het spelen door zijn ideeën naar voren had gebracht, had Trouw daar geen artikel aan gewijd.

Joseph is niet de eerste de beste oude man. Hij staat beter bekend als Benedictus XVI, de 265e heilige vader van de heilige moederkerk. Dat clubje waarin hij zijn ideeën naar voren bracht is de Curie, zeg maar de Raad van Bestuur van de rooms-katholieke kerk. Trouw schrijft dat Benedictus afgelopen maandag in een bijeenkomst met de Curie een stelling heeft "verdedigd". Dat lijkt me stug. Ik kan me niet voorstellen dat wanneer Benedictus iets tegen de Curie zegt, een van de aanwezigen roept: "Kom nou, Benedictus, nou draaf je wel heel hard door." Die man hoeft zich niet verdedigen. Bij niet alles wat hij zegt is hij onfeilbaar, maar hij komt, volgens bepaalde leden van zijn club dan, meestal dicht in de buurt.

Welke stelling heeft Benedictus nu 'verdedigd'? Het behoeden van de mensheid voor homoseksueel gedrag is even belangrijk als de redding van het tropische regenwoud. Je zult maar én praktiserend homofiel én praktiserend rooms-katholiek zijn en je verheugen op een paar gezellige kerstdagen met je partner. Krijg je die uitspraak van Benedictus te lezen! Ik geef je op een briefje dat het malse hertenbiefstukje je tot as in de mond wordt. Ga dan maar eens vrolijk naar de nachtmis op kerstavond.

Ik geef direct toe dat je als homofiel beter in Vaticaanstad kunt wonen dan in Iran, want in dat land kun je als homofiel gewoon opgehangen worden. In Vaticaanstad hoef je alleen maar te vrezen dat een pastor je aan je kop komt zeuren dat homoseksualiteit op zich niet zondig is, maar dat homoseksueel handelen net zo zondig is als het kappen van bomen in een tropische regenwoud. Volgens de paus moet de mensheid ook luisteren naar 'de taal van de natuur' als het gaat om de rolverdeling tussen man en vrouw.

Benedictus heeft filosofie en theologie gestudeerd, geen taalkunde en biologie. Dus hoef je zijn uitspraken over 'de taal van de natuur' niet direct als het laatste woord te beschouwen. Op die gebieden kan hij dan ook geen uitspraken 'ex cathedra' doen. Ik vrees dat hij zijn uitspraak meer ideologisch dan wetenschappelijk tegenover de Curie onderbouwd zal hebben. Als hij door een gevaarlijk virus wordt besprongen zal hij niet naar 'de taal van de natuur' luisteren, maar naar de dokter. Ik kan me ook niet voorstellen dat hem in 'de taal van de natuur' is uitgelegd dat in de rolverdeling tussen man en vrouw niet past dat vrouwen geen priester kunnen worden. Mijn kennis van de biologie is niet uitputtend, maar volgens mij is de mens de enige soort levende wezens, waarvan een vrij beperkt deel denkt dat de kwaliteit van zijn activiteiten geoptimaliseerd wordt wanneer hij zich geheel van seksueel gedrag onthoudt. Volgens mij zit de mens qua natuur zo in elkaar dat de aangeboren seksuele lust bevredigd wil worden. Omdat we ook nog met verstand behept zijn doen we dat in het algemeen met enig overleg en niet met iedereen die maar in enige mate die lust opwekt. Maar totale onthouding heeft weinig met 'natuur' te maken en alles met ideologie. Het is Benedictus' goede recht te betreuren dat een deel van de mensheid niet het andere maar het eigen geslacht interessant vindt, maar wat heeft dat met de rolverdeling tussen man en vrouw te maken? Hij is ongetwijfeld van mening dat hij zich op grond van zeer verheven idealen onnatuurlijk, namelijk celibatair, gedraagt. Homofielen zijn dat niet op grond van verheven idealen, maar omdat ze zo in elkaar zitten. Anders dan Benedictus volgen ze hun natuur

Ik heb, voor zover nodig, een opwekkend woord voor rooms-katholieke homofielen. Morgen herdenken 'we' dat Jezus Christus naar de aarde kwam om onze zonden op zich te nemen. Die paar zondige handelingen wil Hij er best bij nemen. Hij was ook een stuk genuanceerder dan Benedictus en zei: "Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt."