vrijdag 27 mei 2011

Servicegericht

"ProRail is verantwoordelijk voor het spoorwegnet van Nederland: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid." Dat kun je lezen op de eigen website van ProRail. Maar wat las ik nu in de Volkskrant? Het bedrijf zegt te veel gericht te zijn op het technisch functioneren van het spoor.

Ik ben voor 99,99% a-technisch, maar aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid van het spoorwegnet lijken mij technische zaken bij uitstek. Als ProRail nu zorgt dat al die techniek optimaal functioneert kunnen de NS en die kleinere spoorwegmaatschappijen hun treinen onbekommerd langs dat net sturen. Daarop kan ProRail toch nooit "te veel" gericht zijn? Waar wil ProRail zich dan nog meer op richten?

Spoorbeheerder ProRail vindt zichzelf te weinig servicegericht. De belangrijkste service die ProRail kan verlenen is gewoon zijn technische werk doen. Als er dan toch weer een keer iets fout gaat en de treinen kunnen niet op tijd rijden, moet ProRail, als service aan de vervoersmaatschappijen, duidelijk aan het reizende publiek vertellen dat die er ook niets aan kunnen doen.

Volgens een persbericht van ProRail zegt de kersverse directeur, Marion Gout-van Sinderen: 'We moeten beter worden als het fout gaat'. Ik heb een alternatief: beter worden in het voorkomen dat het fout gaat.

PS
Er is ook weer een nieuwe Beggarkort verschenen.
x