dinsdag 7 juni 2011

Namaak

De vrouw die zich wat of nog mooier wil maken gebruikt daarvoor diverse hulpmiddeltjes die de cosmetische industrie maar al te graag levert. Mannen gaan overigens ook steeds meer gebruiken, zoals de 'Anti Wallen Oogroller' van Nivea en er is ook een 'AXE DRY' tegen "voortijdige zweetlozing". (Ik verzin het echt niet zelf.) In 2004 gaven we met ons allen ruim 2 miljard euro aan cosmetica uit. (Dat is veel meer dan er nu op kinderopvang bezuinigd wordt.) Sindsdien zijn die uitgaven wel enigszins gedaald, maar het zal nog altijd een aardig bedrag zijn.

Wees gerust: ik ga hier geen tirade tegen (het gebruik van) cosmetica afsteken. De meeste mensen zullen al die producten geheel vrijwillig aanschaffen en appliceren. Ik vermoed natuurlijk wel dat 'sociale druk' hier een zeker rol bij speelt.

Een enkele keer denk ik wel: daar trapt toch geen mens in? Neem wimpers. Die haartjes groeien uit je oogleden zodat er minder rommel op je kwetsbare hoornvlies kan komen. Bij de een zijn ze wat langer dan bij de ander. Toen werd de mascara uitgevonden, zodat je die haartjes ook nog wat kon stylen. Ik geef direct toe dat het een aardig effect kan hebben. Toen werd de kunstwimper uitgevonden. Geeft een nog aardiger effect. Maar wat hebben ze bij Max Factor uitgevonden? De 'False Lash Effect Mascara'. Je kunt je eigen, door de natuur geleverde wimpers er nu laten uitzien als kunstwimpers. Wat je er verder ook van mag denken, je moet toch bijna een diepe bewondering hebben voor de marketingdeskundigen die dit soort dingen bedenken. Het wachten is nu op een winnaar bij de Paralympics wiens ledematen eruit zien als protheses.

Binnenkort is het weer Vaderdag! Geef hem een douchegel met het 'False Age Effect'!
x