woensdag 14 september 2011

Crisis

Wanneer een keer in mijn omgeving op een ander tijdstip dan 12.00 uur en op een andere dag van de maand dan de eerste maandag  sirenes beginnen te loeien, weet ik wat mij te doen stand: naar binnen, ramen en deuren sluiten en naar Radio 1 luisteren. Pas sinds gisterochtend weet ik dat ik ook naar een speciale website  kan gaan: www.crisis.nl. Toen ik ik erheen ging zag ik dit:


In nrc.next las ik dat de website ook al diverse keren is ingezet, o.a. bij die grote brand in Moerdijk. Wat bleek? Die website werkt van geen kanten! Wanneer de noodzakelijke berichtgeving er eenmaal op staat hebben de meeste geïnteresseerden hun informatie al gekregen via Twitter, Facebook of Hyves en misschien wel via de radio. Probleem is natuurlijk dat via die sociale media veel halve berichten en geruchten verspreid worden, omdat de gewone burger nu eenmaal niet geneigd is zijn informatie eerst te checken. Het is veel 'leuker' om als eerste een bericht de wereld in te sturen. Een foto met veel vlammen en donkere wolken erbij is nooit weg.

Waarom werkt die website niet? Om te beginnen is de capaciteit van de server veel te klein en is hij al heel gauw overbelast en onbereikbaar. Er gebeurt niet dagelijks iets, waarbij die website zou moeten worden ingeschakeld. De overheidsdienaren die daarop (de correcte) informatie plaatsen zijn er dus ook niet dagelijks mee bezig. Dat betekent dat ze op het moment suprême niet meer exact weten wat ze moeten doen. De site is ingewikkeld en onhandig voor de mensen die ermee moeten werken. Niet gek dat er problemen optreden met zo’n gebruikersonvriendelijke website, zeggen webredacteuren die met de site moeten werken in een rapport over de crisiscommunicatie van de overheid. In hun jargon: "Ik heb nog nooit een content management system gezien dat zo onlogisch, inconsequent en ingewikkeld in elkaar zit."

Als het goed begrijp, wilde de overheid weer eens voor een dubbeltje op de eerste rang zitten maar, zegt hoogleraar informatica Chris Verhoef van de VU: "Meerdere servers dus, die ook nog zijn ontworpen op heel veel gebruikers tegelijkertijd." Dat kost miljoenen euro’s. Een andere optie zou nog zijn om bestaande netwerken te gebruiken, zoals die van Facebook en Google. "Die kunnen elke minuut tienduizenden bezoekers tegelijk aan, dat bewijzen ze elke dag." Ja, als de mensen toch die sociale media gebruiken, waarom zou de overheid daar niet - gratis - ook haar eigen account hebben? Kun je ook nog 'vriend' van de overheid worden en als die dan melding doet van de doorbraak van de Afsluitdijk, kun je aangeven dat 'niet leuk' te vinden.

Ik doe niets met die sociale media, dus als er echt een keer een crisis mijn kant op komt, zet ik gewoon die ouderwetse radio aan om te horen dat er nog niets met zekerheid kan worden vastgesteld, maar dat onze wakkere rampenbestrijders de zaak onder controle schijnen te hebben en dat er inmiddels een crisisteam in een crisiscentrum bijeen is gekomen. Meer hoef ik toch niet te weten?
x