maandag 26 september 2011

Hel

't Is dat ik beter weet, anders zou ik denken dat Ikea het Zweedse woord voor "hel" is. Ik geef direct toe dat je er goed kunt ontbijten, maar daarmee heb je alle pluspunten ook wel zo'n beetje gehad. Ik heb er nog één: ze kennen geen levertijden. Dat was dan ook de enige reden om er heen te gaan. Maar het is geen (goedkope) winkel voor mensen zonder auto en twee linker handen. Aan bezorgen en in elkaar zetten was ik 100 euro kwijt op een bestelling van  756,80 euro (=ruim 13%) en dan heb je niet erg veel keuze qua bezorgtijden. Op diverse plekken las ik dat ze goedkoop zijn omdat ze alles samen met de klant doen. Bullshit: de klant moet alles zelf doen. Ik heb toch liever een zaak waar je kunt vragen: Heb u dat ook in paars met witte stippeltjes? "We hebben wat u daar ziet, meneer."

Natuurlijk had ik vooraf de website bezocht. Dus ik had al vrij gauw door waarmee ik iemand moest benaderen om de koop te bewerkstelligen. Dat ging ook nog vrij snel en daarna moet je naar de kassa.  Dan word je langs de langst mogelijke weg gestuurd, zodat je eventueel ook nog een handdoek, of een pleeborstel (in de aanbieding!) meeneemt. Je wordt er ook op attent gemaakt dat op 2 oktober de aankopen voor kerst beschikbaar zijn. Go, go, go!

Hebben ze nou echt mooie dingen bij Ikea? Ik heb echt geen elitaire smaak, maar ik vind het allemaal 'middle of the road', "van zeiljacht naar koopjesjacht". En waar ik me het meest aan erger: het andere publiek in wiens ogen je leest: we gaan iets moois kopen 'voor weinig'.  Dat 'voor weinig' kan ik me voorstellen, maar voor weinig krijg je niet iets echt moois. Dan krijg je Ikea. Big deal!
x