vrijdag 25 november 2011

Car2go

Al weer jaren geleden werd de "Witkar", een elektrisch aangedreven voertuig in Amsterdam, een flop, o.a. omdat er te weinig plaatsen waren waar je zo'n ding kon oppikken en weer moest achterlaten. Ik denk dat het nog een ander bezwaar had: het leek in de verste verte niet op een auto en wie niet als een watje beschouwd wilde worden ging daar dus niet mee rijden.

Amsterdam komt nu met een nieuw initiatief: Car2togo, 300 auto's van het type Smart. Je kunt ze overal oppikken en mag ze overal achterlaten. Via een handige app op je mobiele telefoon zie je of er een in de buurt staat. Je kunt reserveren, maar het is niet nodig. De prijs die je betaalt is 29 cent voor iedere minuut, die jij het wagentje gebruikt. Daar zit alles in, ook parkeergeld en verzekeringen.

Gaat die Car2togo een succes worden? Ik betwijfel het. Volgens mij beschouwen 'echte' automobilisten die Smart niet als een 'echte' auto, anders zou je er in de grote steden al veel meer zien, waar hij veel handiger is dan een PC-tractor. Je hoeft dat ding niet achter te laten bij een stopcontact, dus het zal nog wel eens voorkomen dat je na het instappen merkt dat je nog maar een klein stukje, in ieder geval niet naar de andere kant van de stad, kunt rijden. Het gps-systeem leidt je dan automatisch naar het dichtstbijzijnde stopcontact, maar hoe lang duurt dat opladen? Heb je daar de tijd voor? Hoeveel van die wagentjes worden in een uithoek van de stad achtergelaten? Is iedere gebruiker wel zo aardig het ding in schone toestand achter te laten? Kortom: ik vrees dat na enige tijd dat soort ervaringen het gebruik zal doen afnemen. En natuurlijk komt op een gegeven moment 'Kassa' of 'Radar' met het algemeen gevoelde bezwaar dat het gebruik op hele minuten wordt afgerond.

Merkwaardig vind ik ook dat bij het 'werkgebied' niet Amsterdam-Noord behoort, dat via Coen- en IJtunnel toch makkelijk te bereiken is, maar wel Zuidoost dat door de gemeente Duivendrecht van de rest van Amsterdam gescheiden wordt. Binnen dat werkgebied kun je je nog altijd een stuk goedkoper laten vervoeren met het openbaar vervoer en is ook de fiets, die helemaal emissievrij is, nog altijd een goed alternatief.

De elektrische auto is, ecologisch gezien, in de grote stad prima: minder lawaai en minder directe uitstoot in het stadsmilieu van vervelende stoffen. Maar op wat grotere schaal maakt het niet zo veel uit, want die elektriciteit wordt wel ergens opgewekt door verwerking van vervuilende stoffen. Dat zou zomaar steenkool kunnen zijn.

Ik ben helemaal voor een schoon Amsterdam, maar de gemeente zit zich nu al weer, las ik in Het Parool, zorgen te maken over het grote aantal geparkeerde fietsen. Dat zal wel weer tot beperkende maatregelen leiden. Ik ben bang dat dat weer zal gaan leiden tot meer gebruik niet van Car2togo, maar van de eigen auto. Kunnen we niet gewoon beginnen met alle overbodig gebruik van auto's binnen de A10 verbieden?
x