zaterdag 9 februari 2013

Kans

Tachtigplussers hebben per gefietste kilometer ongeveer tachtig keer meer kans om te verongelukken dan jongere fietsers. Dat opvallend hoge aantal staat in een rapport dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vandaag publiceert. Dat is vandaag in Trouw te lezen. Ik heb nog zes jaar te gaan voor ik tot die risicogroep behoor, maar ik maak me toch wel enige zorgen. Want het is natuurlijk niet zo, dat er op je tachtigste verjaardag plotseling iets verandert in je fietsgedrag of dat van de ene op de andere dag het risico ineens toeneemt.

Over een paar weken word ik 74 en sinds enige tijd rijd ik op een elektrische fiets. Het gebruik van die fiets leidt op zich al tot meer ongelukken, want wij oudjes racen maar aan. Maar hoe groot is mijn risico nu eigenlijk? De stichting bracht de groep 80+ niet eerder in kaart; de Fietsersbond bekeek tot nog toe alleen de groep 75+. Daarvan was bekend dat het risico zo'n zeven keer groter was. Wat gebeurt er allemaal in de vijf jaar van 75 tot 80, wat tot die toename in ongelukken leidt? Is het nog wel verantwoord dat ik op een fiets stap? Moet ik mij wel elektrisch laten aandrijven, zodat ik vrijwel moeiteloos de 20 km/u haal? Dat is niet echt snel, dat is een redelijk normale 'kruissnelheid'. Kan die SWOV haar onderzoek nog wat verfijnen?
x