vrijdag 10 oktober 2014

Nobelprijs

Een zeer terechte Nobelprijs voor de vrede.


Verwarring

Als je vanuit het Centraal Station in Amsterdam naar het Damrak loopt, kom je op de hoek van Damrak en Prins Hendrikkade het Victoriahotel tegen. Je moet dus de Prins Hendrikkade oversteken. Daar waren een zebrapad en een voetgangerslicht. Dat zebrapad is er niet meer.


Waarom die witte strepen zijn weggehaald las ik in Het PAROOL. Voetgangers tussen CS en de stad zouden in verwarring raken van de combinatie zebrapad én stoplicht. Nu ken ik heel wat plekken in Amsterdam waar een zebrapad is gecombineerd met een voetgangerslicht. Raken voetgangers daar niet in verwarring?

Over de Prins Hendrikkade gaat veel verkeer, ook fietsverkeer. Waar het op neerkomt, is dat voetgangers niet op- of omkijken terwijl ze door rood lopen, terwijl fietsers goed opletten terwijl ze het verkeerslicht net zo hard negeren. Kortom, de fietser, meestal een Amsterdammer, rijdt bewust door rood, maar let daarbij wel op, terwijl de voetganger, vaak een toerist, zich gedraagt als een schaap in de kudde en domweg achter zijn/haar voorganger aan sjokt.

De witte strepen waren als proef weggehaald en wat blijkt? Conclusie: met of zonder zebra maakt nauwelijks verschil. Voetgangers lopen nog steeds, veelal onbewust, achter de meute aan door rood. Met verwarring vanwege de combinatie zebra/voetgangerslicht heeft het dus niets te maken. Dat had ik ze, zonder onderzoek, ook kunnen vertellen.

De deskundigen beraden zich op betere oplossingen, zegt de woordvoerder. Ik weet er wel één: een voetgangerstunneltje onde de Prins Hendrikkade door. Maar ja, niemand wordt blij van het zoveelste bouwputje in Amsterdam, met de daarbij behorende omleidingen. We kunnen ook gewoon wachten tot de Noord-Zuidlijn (eindelijk) klaar is. Dat duurt nog maar drie jaar. Maak het ritje tussen Centraal Station en de volgende halte (Rokin) gratis. Dat zal de kudde wandelaars al aardig uitdunnen en als je het Damrak overslaat, mis je echt niet veel.