zondag 28 februari 2016

PARKEREN

De ene na de andere winkelketen gaat failliet, dus het ene winkelcentum na de andere winkelstraat gaat lege plekken vertonen. Daar moet natuurlijk iets aan gedaan worden en "Detailhandel Nederland' heeft wel een oplossing: de parkeertarieven in de binnensteden drastisch verlagen of zelfs helemaal afschaffen.

Ik heb nooit een auto gehad, dus ik heb geen idee in hoeverre (de hoogte van) parkeertarieven het inkoopbeleid kunnen beïnvloeden. Wat ik wel weet, is dat je helemaal geen auto nodig hebt om de 'in de stad' aangeschafte spullen thuis te krijgen. Ik denk ook niet dat V&D, Perry Sport en die schoenenverkopers het loodje hebben gelegd door (te hoge?) parkeertarieven. Dat schijnt vooral te maken te hebben met het Internet.

Ik wil wel eens iets aanschaffen bij de Hema of Blokker. Die hebben beide een vestiging in het winkelcentrum, waar ik dagelijks boodchappen doe. Toch bestel ik hun producten via het Internet. Met mijn scootmobiel kom ik wel bij die zaken voor de deur, maar binnen wordt het niets. Op scootmobielen zie je toch vooral oudjes en als ik het goed heb zijn oudjes graag geziene gasten bij de detailhandel, want ze schijnen best geld te hebben dat ze willen uitgeven. 'Wij' scootmobielrijders hebben geen parkeerplaatsen nodig, maar winkelruimte.

Middenstanders moeten in het algemeen niet veel van de overheid hebben, teveel regeltjes en zo. Maar als het slecht gaat, moet de overheid wel te hulp schieten en de parkeertarieven verlagen of afschaffen. IK vrees echter dat de vermindering van de parkeertarieven met een paar euro's de klanten niet terug zullen brengen. Waarom vragen die detailhandelaren niet om drastische maatrefelen? Schaf de btw af in winkelgebieden of verhoog de btw op artkelen die on line worden gekocht. Dat tikt aan!