donderdag 6 april 2017

POORTJES

Als Murphy's Law (Anything that can go wrong, will go wrong.) ergens op van toepassing is, dan is het wel op de Noord/Zuidlijn. De kosten rezen van de geplande €1,46 miljard, naar €3,1 miljard; de eerste metro op deze lijn reed niet, zoals de bedoeling was, in 2011, maar rijdt pas in de zomer van 2018.

Wat al wel klaar waren, waren toegangspoortjes. Die werden vast getest op het metrostation Amsterdam Centraal. Afgelopen vrijdag, schreef Het PAROOL, kondigde wijnemenjemee.nl, de gemeentelijke site over de Noord/Zuidlijn nog aan dat de poortjes eindelijk opengingen. De poortjes op Centraal zijn van hetzelfde soort als de poortjes op de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn. Woensdag meldt de gemeente echter dat de oude poortjes op het metrostation Centraal weer in gebruik worden genomen. (Onderstreping toegevoegd.)

Wat ging er nu weer mis? Volgens manager uitvoering Ap Bijl komt dit doordat er bij verschillende reizigers te veel geld van hun OV-chipkaart was afgeschreven. Om de oorzaak van dit probleem te achterhalen, zijn de nieuwe poortjes weer uit bedrijf gehaald. "Dit is een grote tegenslag voor ons, zeker omdat er uitvoerig is getest." aldus Bijl.

Eergisteren zag ik vanuit de taxi bij het statio Noord een metrostel rijden. Er rijden al vaker metro's over de lijn. Ap Bijl zal wel zeggen dat de lijn uitvoerig getest wordt. Uitvoerig testen is kennelijk geen garantie voor verwachte resultaten. Ik zie me volgend jaar zomer nog niet met de metro naar het centrum reizen.

Op die website wijnemenjemee.nl las ik trouwens: Eindelijk is er nieuws over de kap van Noord. (Onderstreping toegevoegd.)

In die kap komt dus glas.

Is er wel glas?

“Nog niet. Dit is ook één van de redenen dat het zolang duurde. Aanvankelijk zou een onderaannemer van VIA, Oskomera, het glas leveren en plaatsen, maar zij gingen failliet.
(...)
Er leken ook wat vraagtekens bij het constructieve ‘skelet’ te staan. Zo zou het moeilijk zijn om het glas goed te plaatsen omdat een deel van de constructie ‘doorhangt’.
Er zijn nog zeven statios. Wat kan daar nog mis gaan?